07.02.08

Procesní modelování v podnikovém řešení IFS

Jaroslav Husák, IFS Czech
Příspěvek z konference MOPP 2008.


Standardní procesy s rozpadem na podprocesy a činnosti v IFS Applications™ (IFS Aplikacích) jsou zmapovány pomocí nástroje Business Modeler (BM). Pro implementaci řešení v IFS Aplikacích se ale vždy pomocí tohoto nástroje vytváří unikátní procesní model (na míru) pro konkrétního zákazníka. Ten navíc obsahuje zákazníkem definované uživatelské role. Z těch je vytvořena knihovna rolí, ve které jsou přiřazené procesy rozdělené do tzv. rutin, které se člení podle své periodicity na denní, týdenní, měsíční a roční. Velkou předností vytvořeného modelu jsou odkazy, umožňující vyvolávat pro každý objekt činnosti procesního modelu příslušný formulář (obrazovku) IFS Aplikací s podrobnou on-line nápovědou v nastavené jazykové mutaci a funkčností. Této možnosti se využívá pro prezentaci návrhu řešení v IFS Aplikacích pro zákazníky.


Zmapování standardních procesů IFS Aplikací v BM

Informační ERP systém IFS Aplikace je vybaven podrobnými on-line helpy přístupnými pomocí tlačítka klávesnice F1 z jakéhokoliv IFS formuláře (IFS obrazovky) v uživatelsky nastavené jazykové mutaci. Součástí IFS on-line helpů jsou navíc i standardní procesní víceúrovňové struktury, zpracované pomocí nástroje Business Modeler. Tyto integrované procesní struktury obsahují definované vazby (odskoky) do konkrétních činností IFS Aplikací, definovaných na nejnižších úrovních IFS Navigátoru (nejnižších úrovních strukturního rozpadu menu IFS Aplikací).

Zmapování konkrétních procesů zákazníka v BM včetně definic uživatelských rolí

Pro implementaci řešení v IFS Aplikacích se pomocí nástroje BM vytváří unikátní procesní model (na míru) pro konkrétního zákazníka. Tento navrhovaný strukturní zákaznický model je oproti standardním procesním schématům rozšířen (nezbytně nutné customizace) nebo zúžen (zákazník nevyužije veškeré standardní procesy rozsáhlé nabídky IFS Aplikací) tak, aby pokrýval z hlediska procesů a činností jeho veškeré potřeby a požadavky. Tento zákaznický procesní model je navíc rozšířen o definice uživatelských rolí zákazníka, které jsou přiřazeny jednotlivým konkrétním procesním činnostem. Z těchto rolí je v rámci BM vytvořena knihovna rolí, ve které jsou přiřazené procesní činnosti jednotlivým rolím rozděleny do tzv. rutin, které se člení podle své periodicity na denní, týdenní, měsíční a roční.

Kliknutím obrázek zvětšíte

Prezentace návrhu řešení pro zákazníka v BM s využitím odskoků do IFS Aplikací

Velkou předností jak standardního tak navrženého zákaznického procesního modelu v BM jsou definované odkazy, umožňující vyvolávat pro každý objekt činnosti procesního modelu odskok do běžící IFS Aplikace v pozadí na její příslušný formulář (obrazovku IFS Aplikací). Této funkčnosti se využívá pro prezentaci návrhu řešení v IFS Aplikacích zákazníkům. Zákazník je při prezentaci veden postupně navrženým procesem s možností ukázky funkčnosti v IFS Aplikacích pomocí odskoku na konkrétní IFS formulář (IFS obrazovku). Po předvedení potřebné funkčnosti je proveden návrat zpět do výchozího bodu odskoku navrženého procesního modelu. Zákazníka je tak možno provést pro něj navrženým procesním modelem se současným předvedením odpovídajících funkčností v IFS, pokrývající zvolené procesní činnosti, aniž by ztrácel přehled o logickém sledu a návaznosti procesních činností a zároveň se „neztratil“ v rozsáhlé nabídce IFS Navigátoru (IFS strukturní menu).


7 Comments:

Anonymní said...

Vypadá to, že takto je konečně přehledně zdokumentováno nastavení ERP. Ještě by mě zajímalo, zda je možné model udržovat případně rozvíjet i v kontextu non-IFS (například použít modeler pro zdokumentování nastavení i dalších IS či pro dotažení organizačního pohledu až k připojení rolí k pracovním místům).

Anonymní said...

Asi nejsem pravý na odpověď, IFS jsem viděl jen v Německu, ale pokud si pamatuji, uživatel dostal zmapování nastavení procesů jen html, kde sice fungovaly všechny linky, ale nemohl si sám model udržovat ani rozvíjet. Možná je to ale dnes už jinak.

Anonymní said...

Nevíte, zda je takto procesně zdokumentován ještě jiný ERP?

Anonymní said...

V SAPu můžete nastavení zdokumentovat přes NetWeaver a ARIS.

Anonymní said...

Myslím, že tohle ERP je hodně zajímavé a nejen proto, že má takto integrován business model. Bohužel v ERP jsou již karty téměř rozdány...

Anonymní said...

Reakce autora

Tímto způsobem jsou hierarchicky zmapovány veškeré procesy a činnosti celého ERP IFS Aplikací (nejen jeho nastavení).
Funkční zákaznický model lze předat zákazníkovi ve formátu html, ale bez možnosti aktualizace. Pokud si chce zákazník udržovat svůj aktuální procesní model, musí si opatřit licenci nástroje Bussines Modeler. Pak je schopen udržovat a rozvíjet svůj předaný model a může v BM modelovat cokoliv, tj. např. dotáhnout definice rolí až k pracovním místům.
Zda je takto zmapován jiný ERP systém nevím. Je nutno si uvědomit, že je zde určité riziko zveřejnění logické stavby ERP systému.
Pokud SAP dosud takto zmapován není, zajímala by mne pracnost vytvoření jeho celkového modelu (jako má ERP IFS Aplikace) v jakémkoliv BPM prostředí a navíc v jazykových mutacích.

Anonymní said...

Poledníkovi -->
Samozřejmě takových zdokumentovaných je více. Například skvěle to je udělané v INFOR ERP LN ( nová verze bývalého BAANu ).

- to je dle mého soudu jedna z nejšpičkovějších věcí současných kvalitních informačních systémů.

Novinky z BPM portálů

ISSN 1802-5676  | Copyright © 2003-2007 BPS Business Process Services