07.01.08

Aktuality ze světa BPM (1. týden)

Od Nového roku Vám budeme předkládat aktuality ze světa BPM souhrnně vždy za celý týden a pouze výjimečné články nebo události samostatně s podrobnou českou anotací.

Nejprve vám nabídneme tři úvahy od Jima Sinura, které mají všechny jedno základní téma - vztah BPM a SOA resp. procesů a IT. Dále věnujeme pozornost probíhající debatě o podobě synchronizace byznys modelů a jejich spustitelné podoby. Do třetice se podíváme na souvislost architektury podnikání s klasickou architekturou, kde je víc podobností, než se na první pohled zdá.




Jim Sinur: Jak spolu souvisí BPM a SOA
Při diskusích o souvislostech mezi BPM a SOA létají názory ode zdi ke zdi podle toho, zda se debaty účastní business analytici nebo specialisté IT. Procesy jako tok aktivit obecně obsahují jen 20% činností, které jsou podporovatelné IS a ve výhledu i automatizovatelné. To je hřiště SOA a proto je třeba, aby designéři služeb rozuměli celému kontextu procesu a tomu přizpůsobili svůj návrh. Služby naopak nabízí velmi dobrou možnost účinné a přizpůsobitelné procesní podpory a jsou tak silným nástrojem pro prosazení procesního pohledu na společnost. BPM může žít bez SOA, ale se SOA má teprve tu pravou sílu.
zdroj

Jim Sinur: Kolaborativní BPM
Někteří dodavatelé plaforem pro SOA se dívají na lidskou interakci v procesech jako na dosud přežívající zlo, které bude časem vymýceno. BPM si je trvale vědomo nejen nezastupitelnosti lidí v procesech, ale mění postupně jejich úlohu pomocí řady nástrojů, které může využít. Jde např. o dynamické přidělování práce podle schopností a s přihlédnutím k aktuálnímu vytížení, účinná znalostní podpora nejen pro vlastní rozhodování, ale i pro novou kvalitu výstupů, možnost modifikovat za běhu výstupy procesu atd. Dnes nejsilnějšími nástroji jsou prostředky webu 2.0 jako sociální sítě a nejrůznější další prostředky podporující vzájemnou spolupráci.
zdroj

Jim Sinur: IT Process Management
Jeden rozměr, který nelze při prosazování BPM ve firmě pominout, je oblast IT. Obecně je dnes nejčastěji přijímán při pohledu na IT standard ITIL, což je vlastně rámec nejlepší praxe a současně vysokoúrovňová procesní mapa. Je dobré se při BPM aktivitách tohoto standardu přidržet a projekty zlepšení zaměřit na nejcitlivější problémy, třeba z procesu řízení incidentu. Tak je možné dát okusit IT specialistům možnosti i nástroje BPM.
zdroj

Tom Baeyens: BPM se dostává do puberty
O tom, jak navázat plynule analytické modely na přehledové úrovni, které jsou srozumitelné manažerům a odborným uživatelům, na faktické spustitelné modely v jazyce BPEL, se vedou vášnivé debaty. Původní představa, že analytický model v BPMN bude totožný s modelem v BPEL, pouze skryje jeho aplikační detaily, je v praxi značně narušována. Omezení je z obou stran - jednak BPMN není připraven na zpětný import své aplikační podoby, horší omezení jsou však na straně BPEL, který mnozí vývojáři považují za nedostatečný nebo nevhodný pro některá řešení. Ani úplné propojení BPMN/BPEL neřeší otázku vývoje v UML. Asi budeme muset tuto informační duplicitu na nějakou dobu ještě snést.
zdroj

Keith Harrison-Broninski: Procesy a klasická architektura
Architektura podniku je velmi podobná stavební architektuře. Platí v ní některá pevná pravidla, jejichž překročení se nevyplácí bez znalostí dalších souvislostí. Tak jako se s poznáním a technologiemi vyvíjí možnosti architektury, tak je možné s novými poznatky v oblasti řízení měnit podnikové struktury. Geniální architekti dokonce zdánlivě popírají svými stavbami fyzikální zákony, protože ví, jak je přelstít. V podnikové struktuře řadu nosníků a vazeb tvoří lidské vztahy. A ty bývají nejkřehčím a zároveň nejúčinnějším materiálem. Human Interaction Management (HIM), který dává důraz na vznik nové kvality v důsledku vzájemného ovlivňování, přináší do firemní architektury nový vysoce kvalitní materiál, který může daleko předčit tradiční balvany rutinní práce a liniového řízení.
zdroj




3 Comments:

Anonymní said...

Tuto formu publikování aktualit považuji za mnohem lepší a přehlednější, v těch množstvích anotací jsem se ztrácel. Děkuji.

Anonymní said...

Nemůžu s názory J. Sinura zdaleka souhlasit - role IT je daleko silnější než uváděných 20% podpory aktivit. Třeba v bankovním sektoru je to dobrých 80% a z toho plyne i jiná priorita při inovacích. Nejprve je třeba navrhnout IS řešení a pak teprve do něj komponovat personální aktivity.

Anonymní said...

K navazování byznys modelů a IT modelů - nevěřím, že tohle se někdy bezešvě podaří. Pohled z hlediska systémů je natolik jiný, že to není principiálně možné!

Novinky z BPM portálů

ISSN 1802-5676  | Copyright © 2003-2007 BPS Business Process Services