19.12.07

Dvoustupňová analýza přidané hodnoty

Hodnotová analýza je již dobře známá technika zavedená před lety Toyotou v rámci jejího uceleného systému zlepšování procesů TPS (Toyota Production System). Vychází z posouzení, zda příslušná procesní aktivita přidává hodnotu do konečného produktu pro zákazníka či nikoliv. Tedy např. přišroubování dveří ke karoserii hodnotu přidává, vyplnění formuláře o provedení operace nikoliv. Formulář je nutný pouze pro zajištění osobní odpovědnosti za kvalitu a pro zpracování mezd, koncový zákazník z toho žádný užitek nemá. Cílem hodnotové analýzy je tyto činnosti identifikovat a systematicky likvidovat. Jestliže je nějaká činnost nutná např. jen kvůli legislativě, je třeba ji takto označit a mít zajištěno, že ji zlikvidujeme, jakmile to legislativa umožní.



Nověji se začíná uplatňovat rozšířená modifikace této techniky, kdy u hodnototvorných aktivit navíc zkoumáme, zda každý užitý vstup se transformuje na hodnotu pro zákazníka. A nejde jen o hmotná aktiva - tam je to celkem patrné již při posuzování aktivity. Jde zejména o znalosti lidí. Problémem řady společností je totiž v současné době překvalifikace, což značně procesy prodražuje a nemá přitom již žádný vliv na kvalitu a rychlost aktivity. Výstupy této analýzy mohou být i velmi revoluční - mohou vést totiž k rozhodnutí o offshoringu příslušného procesu.

Novinky z BPM portálů

ISSN 1802-5676  | Copyright © 2003-2007 BPS Business Process Services