04.05.08

Aktuality ze světa BPM (18. týden)

Bruce Silver považuje za klíčové dvě vlastnosti BPMN - možnost práce s událostmi a libovolnou hierarchizaci subprocesů. Má to ovšem i svá rizika. Paul Harmon se zase zaměřil na herarchii metrik procesu podle jejich vztahu k vytváření přidané hodnoty.

Bruce Silver: BPMN je standard
Notace BPMN jako standard na rozdíl od UML, IDEF či EPC uspěla. Dnes jí podporují všichni velcí i malí producenti nástrojů pro BPM a kdo ne, je odsouzen k zániku. BPMN uspěla především díky jednoduchosti. Obsahuje pouhé 3 typy objektů (události, aktivity, rozhodování). Kritickým objektem jsou události, které dovolují zachycení reakce na systémy, komunikaci s jinými procesy a zpracování výjimek tak, že výsledný model představuje dostatečně precizní zadání pro IS. Druhým významným přínosem BPMN je jednoduchá práce se subprocesy, které mohou být dále dekomponovány do libovolného počtu úrovní podrobnosti bez ztráty konzistence. A tak lze end-to-end procesy modelovat jako jedinou entitu. Poznámka editora: Možnost libovolně a přitom konzistentně dekomponovat subprocesy je obrovská výhra a do jisté míry nutnost, protože potřebná hloubka modelu se v různých oblastech podniku liší. Jenže je to také neskonalé riziko. Každá analytická hloubka musí mít svůj smysl (daný předem) a na této hloubce musí být celý business model konzistentní. Pokud hierarchizuji bez rozmyslu (hlavně, aby se to vešlo na stránku:), pravděpodobně se to nepovede. V BPMN obzvlášť vzhledem k malému počtu typů objektů (a tedy volné sémantice) lze tentýž proces nakreslit mnoha způsoby. Všechny mohou být správné, ale jen jeden z nich bývá použitelný pro příslušný účel. A tento účel je třeba znát předem, podle něj volit hloubku dekompozice a stanovit jednotnou analytickou úroveň. Což se člověk bohužel naučí až po pár tisíc ne úplně povedených modelech.
zdroj

Paul Harmon: Jak měřit procesy
Jsou dva přístupy k měření procesů - měřit jeho výstup a měřit jeho jednotlivé aktivity. Měření výstupů je o výsledcích, měření aktivit o příčinách. Začít je třeba u měření výstupů, abychom neprodukovali něco bezcenného. Referenční model SCOR nabízí řadu úrovní měření pro logistický řetězec:
Kliknutím zvětšíte obrázek v novém okně.
Podívejme se třeba na proces sestavování židlí:
Kliknutím zvětšíte obrázek v novém okně.
Jenže to je jen jeden subproces v hlavním procesu vyřízení objednávky:
Kliknutím zvětšíte obrázek v novém okně.
Interakci se zákazníkem najdeme v modré swimlině, výše uvedený produkční subproces je žlutý. Čím výše je swimline v diagramu, tím je důležitější z hlediska uspokojení zákazníka a tedy přidané hodnoty procesu. A přesně v této hierarchii je nutné stavět metriky procesu.
zdroj: Business Process Trends Advisor, Volume 6, Number 8

2 Comments:

Anonymní said...

S událostmi je v BPMN kříž - nic autora nevede k tomu, aby je používal, pokud někam neodskakuje. A pak při designu na úrovni IS ty události velmi chybí a musí se znovu otvírat debata s uživateli.

Anonymní said...

Svata pravda s temi subprocesy. Co jsem se jen v arisu natrapil, aby byly navzajem propojeny spravne. V BPMN to jde "samo" a je to pekne zradne - naseka se spousta urovni a da se v tom ztratit.

Novinky z BPM portálů

ISSN 1802-5676  | Copyright © 2003-2007 BPS Business Process Services