11.02.08

Aktuality zo sveta BPM (6. týždeň)

Februárové vydanie BPTrends prináša nový pohľad na služby ako základné a pružné komponenty každého podnikania. A nejde len o SOA. Do podoby služieb sa pretvárajú i ďalšie skôr pevné súčasti podnikových infraštruktúr. Slabým miestom už nie sú technológie, ale z jednej strany dosiaľ nezvládnutá sémantika podnikania a z druhej strany manažérske prístupy nevyužívajúce potenciál ľudí.


Peter Fingar: Zdvihnime hlavu do mrakov
Web 2.0 nie je len technologický skok, ale i zmena paradigmy spolupráce. Technické využitie služieb vedie k sprehľadneniu IS infraštruktúry a mentálne k premene skôr pevne inkorporovaných súčastí do nových foriem ich zaistenia. Všetko sa stáva službou, ktorá môže byť meraná a zaisťovaná i externe. Infraštruktúra podnikania sa tak stáva omnoho pružnejšia, prestáva byť brzdou zmien podnikania.
zdroj: BPTrends (pdf)

David Frankel: Ako dospieť k sémantickej interoperabilite
Odlišný slovník nielen medzi odbornými útvarmi a IT, ale i medzi jednotlivými odbornými útvarmi navzájom, prakticky znemožňuje účinné dorozumenie. Vytvoriť rámec pre konzistentný slovník s jednoznačnou sémantikou pojmov je prvoradá úloha štandardizačných aktivít konzorcia OMG. Pojmy budú medzi sebou definované 4 základnými vzťahmi - ako homonymá (rovnako znejúce pojmy s rôznymi význammi), synonymá, približné synonymá (s vyznačením vzájomného prekrytia významov) a hierarchia (logický rozpad pojmov pri upresňovaní). Konečne je tiež zavádzaná dvojitá úroveň abstrakcie - vlastný pojem označujúci konkrétny objekt a pojem typu "typ" označujúci jeho metaúroveň.
zdroj: BPTrends (pdf)

Victor Howard, Clay Richardson: Vytvorte atmosféru pre inovácie
O inováciách bolo popísaného mnoho papieru, ktorý potom nikto nečítal. Podstatou praktického podnietenia ochoty ľudí pustiť sa do zmeny je stimulácia ich kreativity. K tomu patrí hravosť a smiech, možnosť slobodne experimentovať, snaha o jednoduchosť, provokovanie myslenia a vytváranie pozitívnych konfliktov.
zdroj: BPTrends (pdf)

Imre Hegedus: BPM a procesné zlepšovanie
Procesné zlepšovanie kladie dôraz na zlepšenie procesov, je skôr reaktívne, zacielené na problém, často využíva projektový prístup a je zacielené na okamžité efekty. BPM sa zameriava na zlepšenie vlastného systému riadenia, je manažérskou metódou, postupuje proaktívne a je zamerané silne strategicky. Metodiky pre procesné zlepšovanie sa musia stať nedeliteľnou súčasťou BPM, musia sa vzájomne prelínať.
zdroj: BPTrends (pdf)

Srikanth Inaganti, Srini Chintala: Základy designu služieb
Všetky SOA projekty vyžadujú manažérsky dohľad. Pri dohľade sa manažéri môžu riadiť zásadami dobrej praxe, ktoré boli nazbierané behom stoviek už realizovaných projektov: Vyhnúť sa príliš jemnej definícií interface služieb, zvlášť pokiaľ pôjde o službu s častým opätovným použitím. Zapúzdriť potrebné operačné dáta potrebné pre spustenie služby do logických jednotiek podporujúcich ich rozšírenie. Atď.
zdroj: BPTrends (pdf)

Howard Smith: Ako sa mení BPM
BPM sa postupne ako súbor metodológií a technológií vyvíja od deväťdesiatych rokov minulého storočia. Technologický skok vpred však zaznamenal až v posledných 3 rokoch. Dnes je podpora technológií najsilnejšia vo vizualizácií, ktorá uľahčuje porozumenie, v analýze, ktorá rýchlo speje k simulácií, v designe, kde je možné využiť hotových komponent i organizačných prvkov (rolí), v meraní výsledkov prebiehajúcich prakticky v reálnom čase a predovšetkým v správe znalostí, pretože všetko vyššie povedané generuje rýchlo prístupné znalosti nadobúdajúce hodnotu vo vzájomnom kontexte. Mení sa i úloha špecialistov – superužívateľ ako programátor sa zmenil na business architekta a postupne sa mení na konzultanta riadenia zmeny.
zdroj: BPTrends (pdf)

James Womack: Rešpekt k ľuďom
Táto zdanlivo jasná hodnota môže byť vo firme pestovaná veľmi odlišným spôsobom - ako zodpovednosť jednotlivca alebo ako tímová hodnota. Rozhodujúci je postoj manažéra ako toho, kto nielen kontroluje, ale predovšetkým povzbudzuje.
zdroj: BPTrends (pdf)

Test nástroja Corporate Modeler Suite verzia 10
Modelovací nástroj od Casewise je veľmi komplexný nástroj s rozsiahlou metódou umožňujúcou zachytiť všetky potrebné dimenzie architektúry podnikania a s veľmi kvalitnou simuláciou.
zdroj: BPTrends (pdf)

3 Comments:

Anonymní said...

Podle Fingara všechno bude za chvíli služba. Neposunuje se nám význam slov? Nemíní se službou vlastně proces? Nebo jaký je mezi tím rozdíl?

Anonymní said...

Naopak bych řekl, že se skutečně posunuje způsob provádění procesu - služba je výsledkem procesu!

Anonymní said...

Přečtěte si toho Fingara pořádně! Je to úžasný článek.

Novinky z BPM portálů

ISSN 1802-5676  | Copyright © 2003-2007 BPS Business Process Services