17.03.08

Aktuality ze světa BPM (11. týden)

Při kolísavé zátěži bývají nejčastěji úzkým hrdlem procesu lidé. Lze je alespoň částečně nahradit? Podíváme se také, jak přistupovat ke slučování podniků s využitím znalosti jejich architektury podnikání. Vyjasníme si zmatek v pojmech BPM a BPMS a jejich vztah k SOA. A nakonec se podíváme na modelování subprocesů v BPMN.

James Taylor: Řízení rozhodování
Množství dnešních informačních systémů bylo vytvořeno pro stabilní podnikatelské prostředí a je dost hloupých - skladuje a transformuje data a v řadě situací čeká na obsluhu, až vybere příslušnou volbu, schválí položku, stiskne tlačítko. Tato interaktivita přináší řadu kritických míst v okamžiku, kdy se výrazněji zvýší zatížení. Lidé už nedokážou reagovat v požadovaném čase, nemusí být dostupní, stávají se úzkým hrdlem. Proto je tak silný tlak na vytváření samoobslužných procesů, které běžnou aktualizaci přenáší na stranu zákazníka a na straně obsluhy ponechává jen faktické rozhodování. I tato rozhodování je možné částečně nebo úplně automatizovat. Existuje několik úrovní rozhodování. Operační rozhodování má sice důsledky malé, ale je prováděno velmi často. K jeho automatizaci se hodí rozhodování jako služba, tedy uzavřená oddělená komponenta, která vrátí výsledek podle zadaných vstupních parametrů. Pravidla podnikání jsou souborem atomických pravidel, která mohou být využita jak jednotlivě, tak v nejrůznějších sekvencích daných konkrétní situací. Nástroje pro prediktivní analýzy odvozují z existující datové základny nové trendy, pravidla či hypotézy, která mohou být automaticky včleňována do existujících pravidel podnikání. Adaptivní optimalizace je metoda, která vybírá řešení na základě testování na příkladech. Všechny uvedené nástroje a přístupy mohou pomoci omezit nutnost přímého lidského zásahu a vytvořit tak procesy odolávající výkyvům zátěže.
zdroj

Geoffrey Balmes: Význam architektury podnikání pro merge
Sloučení rozdílných procesů podnikání a jejich IT podpory je věc nesmírně složitá a zároveň delikátní. Pokud se začne s porovnáváním odlišností a hledáním nejlepší praxe až po sloučení, mohou se objevit velmi nepříjemné překážky. Zároveň sloučená firma již bývá pod tlakem, aby co nejdříve prokázala výsledky. Kde začít? Kupodivu lze začít odspoda - od HW a síťové komunikace, kde lze velmi snadno dosáhnout velké nákladové úspory. Dále je vhodné se věnovat funkční architektuře - definovat základní komponenty a eliminovat duplicity. Paralelně je vhodné sjednocovat procesní architekturu a slaďovat její IT podporu s vybranými komponentami. Teprve jako poslední krok je třeba sjednocovat organizační strukturu a kompetence. zdroj

Paul Harmon: BPM, BPMS a SOA
Pokud mluvíme o BPM, myslíme tím manažerský přístup k řízení změn podnikání založený na architektuře podnikání. Pojmem BPMS myslíme softwarový přístup k řízení procesů, tedy komplex IT nástrojů, který BPM podporuje. Přitom může jít o ucelenou platformu, která podporuje všechny aspekty řízení procesů až po jejich integraci, automatizaci a monitoring, ale i o dílčí řešení z oblasti systémové integrace, workflow, BI či dokonce rozšířené funkcionality ERP, která se za BPMS jen vydává. Na druhou stranu dnešní projekty SOA již nemohou být budovány izolovaně bez pochopení procesních struktur jen na bázi jakési pokročilé aplikační integrace. BPM, BPMS a SOA patří dohromady a jen jejich společné užití vede k synergiím.
zdroj: Business Process Trends Advisor, vol. 6, number 5

BPMS Watch: Modelování subprocesů v BPMN
Modelovat konzistentně složitější hierarchie není v notaci BPMN vůbec jednoduché. BPMN umožňuje prakticky libovolný rozpad subprocesů do různých hloubek podle existující složitosti tak, aby vždy byla zachována čitelnost a rozumný rozsah diagramu. To vede ke složitým situacím:
Kliknutím obrázek zvětšíte
Model na nejvyšší úrovni musí zachycovat skutečně celý proces end-to-end, ale pouze přehledově, oproštěný od externích entit a jejich interakcí s procesem. Účelem přehledového modelu není ukázat, jak proces funguje, ale z čeho všeho se skládá.
zdroj

0 Comments:

Novinky z BPM portálů

ISSN 1802-5676  | Copyright © 2003-2007 BPS Business Process Services